Oana Pirneci

Blogul Asistentului Social

3 întrebări esențiale pentru cunoaștere și schimbare socială

Mădălina DrancăCum ați descrie relația asistentului social cu persoanele cu dizabilități?

Relația asistentului social cu persoana cu dizabilități ar trebui să fie ca orice relație dintre un profesionist și un beneficiar de servicii sociale: o relație bazată pe încredere, ascultare, empatie și mai ales, cu același scop: îmbunătățirea vieții beneficiarului. Știm prea bine că rolul asistentului social este acela de a ajuta persoana să se ajute singură. Și ca în orice relație profesională, cred că există și o parte în care fiecare învață ceva de la celălalt.

De ce cunoștințe și competențe credeți că are nevoie asistentul social pentru a dezvolta o intervenție individualizată cu această categorie de beneficiari?

Asistentul social trebuie să cunoască, în primul rând, specificul acestei categorii de persoane. Având în vedere că sunt 10 tipuri de handicap (fizic, somatic, auditiv, vizual,  mental, neuropsihic, asociat, HIV/SIDA, boli rare, surdocecitate), consider că o informare asupra caracterelor generale ale fiecărui tip de handicap este necesară. Însă, trebuie avut în vedere faptul că fiecare beneficiar este unic și are manifestări diferite ale handicapului. Nu putem generaliza situațiile prin care trec, dificultățile pe care le întâmpină, iar recomandarea este să tratăm fiecare caz în parte ținând cont de individualitatea acestuia.

Pentru a putea face o intervenție profesionistă, persoana cu handicap trebuie privită în toate dimensiunile vieții sale: familial, educațional, profesional, social, medical, și aș adăuga, emoțional. Problemele sau dificultățile cu care se confruntă orice beneficiar trebuie privite atât din perspectivă socială, cât și din cea individuală – punctul de vedere al beneficiarului.

Cunoștintele pe care trebuie să le aibă asistentul social sunt specifice – legi, convenții, strategii în domeniul handicapului și generale, având în vedere rolurile multiple (consilier vocațional, mediator, manager de caz etc) pe care le poate avea în relația cu orice beneficiar.

Care este, în opinia dumneavoastră, rolul asistentului social în promovarea și implementarea drepturilor persoanelor cu dizabilități?

Rolul asistentului social este de a face advocacy pentru drepturile persoanelor cu handicap. Asistentul social poate oferi informații dobândite în urma experienței sale, sau poate fi un transmițător al nevoilor persoanelor cu handicap, legate în același timp de drepturile lor. Asistentul social poate da exemple de bună practică și poate informa societatea civilă despre ce înseamnă handicapul și cum se poate face integrarea socială eficientă a persoanelor cu handicap. De asemenea, asistentul social poate învăța persoana cu handicap să se reprezinte singură, să își cunoască îndeaproape drepturile pentru a-i putea fi respectate.

Mădălina Drancă este asistent social. Mai multe despre cum a devenit ea asistent social și ce experiență profesională are găsiți aici:  http://sas.unibuc.ro/profile_asistenta_sociala_ro.

1 Comment

  1. bucur stefan

    19/07/2016 at 11:44

    Va multumesc pentru aceasta postare fiindca eu sunt persoana cu dizabilitati(fizic), deci i-mi erau necesare aceste cunostinte.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

© 2018 Oana Pirneci

Theme by Anders NorenUp ↑